همکاری نیسان و ناسا با یکدیگر برای تولید باتری های برقی جامد
در ماه فوریه سال گذشته، شرکت نیسان اعلام کرد که می خواهد به توسعه موتورهای احتراقی پایان دهد و به جای آن بر خودروهای الکتریکی تمرکز کند. بر اساس گزارشی که منتشر شده است، اکنون با کمک ناسا باتری های برقی بسیار کارآمدی را ارائه کرده است که می تواند دنیای خودروهای الکتریکی را متحول کند.
باتری های برقی جدید کاملاً جامد هستند و تا سال 2028 به صورت کامل جایگزین باتریهای لیتیوم یونی خواهد شد و با توجه به استحکام بالای بدنه آن در قسمت های مختلف شاسی خودرو قابل جانمایی و استفاده خواهند بود. همچنین اندازه آن تقریباً نصف مدل های فعلی باتری است و تنها در 15 دقیقه شارژ کامل میشوند.
یک مرکز تولید جدید برای یک باتری کاملاً جدید
بر اساس بیانیه مطبوعاتی، این شرکت از نمونه اولیه کارخانه خود برای ساخت سلولهای باتری کاملاً جامد جدید چند لایه رونمایی کرد و شرکت نیسان قصد دارد آنها را در سال 2028 به بازار عرضه کند.
ناکاگورو، معاون اجرایی و مسئول تحقیق و توسعه میگوید: “شرکت نیسان از طریق طیف گسترده ای از فعالیت های تحقیق و توسعه، از تحقیقات مواد تولید باتری در سطح مولکولی گرفته تا توسعه خودروهای الکتریکی ایمن و با کارایی بالا، در فناوری الکترونیک پیشرو بوده است. ابتکارات ما حتی موجب توسعه فناوریهای شهری از جمله باتری ذخیره سازی (EVs) شده است. برای توسعه باتری های برقی حالت جامد از دانش بهدستآمده از تجربههای گذشته بهره گرفته شده است و ما فناوریهای مهمی را جمعآوری کردهایم. در آینده، بخشهای تحقیق و توسعه و تولید ما برای استفاده از این محصول و تسریع در کاربرد عملی آن، به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد.”
یک برنامه چشم انداز بلند مدت برای بهره وری از وسایل نقلیه الکتریکی
شرکت نیسان یک برنامه چشم انداز بلندمدت به نام Nissan Ambition 2030 تنظیم کرده است که در آن قصد دارد تا سال 2028 خودروهای الکتریکی را با باتری های برقی کاملاً جامد تولید کند. خط تولید آزمایشی آن در کارخانه یوکوهاما شروع به کار خواهد کرد. تا سال 2024 مراحل طراحی و مطالعه فرآیندهای ساخت برای تولید نمونه اولیه در مرکز تحقیقات و توسعه انجام خواهد شد.
هدف نهایی، قرار دادن وسایل نقلیه الکتریکی در همان سطح هزینه با خودروهای بنزینی است که به صورت کاهش هزینه باتری های حالت جامد به 75 دلار در هر کیلووات ساعت در سال 2028 و به 65 دلار در هر کیلووات ساعت پس از آن است. نیسان قصد دارد مزایای بسیاری از باتریهای حالت جامد را به طیف گستردهای از بخشهای خودرو از جمله کامیونها، خودروهای پیکاپ و … بیاورد و خودروهای الکتریکی خود را محبوبتر و رقابتیتر کند.
منابع:
https://interestingengineering.com/nissan-nasa-ev-batteries-15-minutes