احیای جاده ابریشم به کمک هیولای آهنی 640 تنی چینی

مطالب مرتبط

offshore-vessel

چگونه انرژی هسته‌ای در کشتیرانی آینده حمل‌ونقل دریایی را متحول می‌کند؟ نگاهی به پروژه جاه‌طلبانه Allseas

brest-post-office-transformation-chatillon-architectes_1

بازطراحی معماری پست‌خانه‌ی تاریخی برست توسط Chatillon Architectes

safety sidekick

هوش مصنوعی ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی با کمک Safety Sidekick

چین با راه اندازی طرح کمربند و جاده در سال 2013، ثابت کرد به دنبال احیا و فرمانروایی بر جاده ابریشم است. این پروژه شامل مسیرهای زمینی و دریایی است که حدود 70 کشور، تقریباً دو سوم جهان را به هم متصل می کند.

نحوه جابجا شدن قطعات پل توسط جرثقیل
نحوه جابجا شدن قطعات پل توسط جرثقیل

چیزی که چین را قادر ساخت تا این پروژه را آغاز و اجرا کند، ماشین‌های پیشرفته‌ای بود که نه تنها فرآیندهای ساخت و ساز را تسریع می‌کند، بلکه منجر به کارایی بیشتر و کاهش هزینه و منابع می‌شود. SLJ900/32 که در زبان محلی به عنوان هیولای آهنی شناخته می‌شود، گامی رو به جلو در ساخت پل است که بخش های پیش ساخته و مقاطع پل‌ها را با سرعت 3.1 مایل در ساعت (5 کیلومتر در ساعت) بلند می کند، حمل می کند و تنظیم می کند و در نهایت جایی برای فرایندهای طولانی مدت مونتاژ در محل باقی نمی گذارد.

نحوه حرکت جرثقیل در بین دو ستون
نحوه حرکت جرثقیل در بین دو ستون

بیش از 2000 سال پیش، سلسله هان جاده ابریشم را تأسیس کرد و شبکه ای از مسیرهای خشکی و دریایی که پلی بین شرق و غرب است، ایجاد نمود و چین را به یک مرکز ژئواکونومیک تبدیل کرد. جمهوری خلق چین با الهام از جاده ابریشم، طرح کمربند و جاده را برای پیوند آسیا، آفریقا و اروپا آغاز کرده است. کمربند اقتصادی جاده ابریشم، یعنی مسیرهای زمینی این پروژه، آسیای شرقی، آسیای جنوبی، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا را به هم وصل می‌کند در حالی که جاده ابریشم دریایی سواحل چین را به اروپا متصل می کند.

اگرچه منتقدان ادعا می کنند که این پروژه بدهی های چین را به کشورهای فقیرتر تحمیل می کند، این اختراعات هنوز در مهندسی ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

یکی از نمونه‌های واقعی SLJ900/32 طولانی‌ترین پروژه پل قوسی فولادی راه آهن در جهان است: پل راه‌آهن رودخانه Yibin Jinsha. قبل از این پل، 12 ساعت طول می کشید تا بین استان های سیچوان و گوئیژو در چین سفر کنید، اما اکنون، زمان تخمینی سفر به سه ساعت کاهش یافته است. نمونه دیگری که یکی از چندین پروژه راه آهن سریع السیر است، پروژه ای است که مغولستان داخلی و سایر نقاط کشور را، به عنوان بخشی از چشم انداز چین برای راه آهن سریع‌السیر به طول 18641.1 مایل (30000 کیلومتر)، به هم پیوند می دهد.

نحوه حرکت جرثقیل در بین دو ستون
نحوه حرکت جرثقیل در بین دو ستون

ماشین کمربندی ساخت پل از طریق 64 چرخ که به 4 بلوک تقسیم شده است حرکت می‌کند. فرآیند ساخت و ساز به این شکل است که ماشین تیرها را از لبه پل به نقطه نصب می برد، جایی که به یک ستون از پیش ساخته شده متصل می شود. سپس با استفاده از یک سازه پنوماتیک، دستگاه مقطع را به ستون اول متصل می شود تا به ستون دوم امتداد یابد و به آن مهار می‌شود. پس از آن، SLJ900/32 همان مراحل را با بخش جدید ادامه می دهد.

استفاده از این دستگاه به‌ویژه در پروژه‌های ساختمانی بزرگ‌ از جمله کمربند و جاده، از یک طرف موجب صرفه جویی در منابع انسانی، هزینه داربست‌های و افزایش سرعت عملکرد پروژه شده و از طرف دیگر، وزن 640 تنی (580 تن) آن مستلزم تحمل پل ها بیش از حداکثر بار است که می تواند یک ارزش افزوده در جهت ایمنی بیشتر پل‌های ساخته شده با این ماشین آلات باشد.

 هر چهار سال یک بار باید هزینه و تعمیرات اساسی تکرار شود تا آن‌ها بتوانند تا حدود 700 تا 1000 دهانه پل را در طول عمر 4 ساله خود نصب کنند.

عملکرد این ماشین پیشرفته را در اینجا ببینید.

منبع:

https://interestingengineering.com/chinas-640-ton-iron-monster-can-erect-colossal-bridges-in-a-few-days?

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.