آزمایش روسازی آسفالت خودکار: گامی به سوی اتوماسیون کامل در ساختوساز
شرکت Strabag، یکی از شرکتهای پیشرو در حوزه ساخت و ساز در اروپا، گامی مهم در پیشرفت فناوریهای اتوماتیک برداشته و در حال آزمایش ماشینآلات روسازی آسفالت خودکار است. این آزمایش در بزرگراه A9 در اتریش و بهعنوان بخشی از پروژه تحقیقاتی InfraROB اتحادیه اروپا انجام شده است. هدف این پروژه، اتوماتیک کردن فعالیتهای ساختوساز جادهای برای بهبود ایمنی و کارایی و کاهش هزینهها است. این اقدام به معنای استفاده گستردهتر از روباتیک و اتوماسیون در صنعت ساختوساز و کاهش نیاز به نیروی انسانی است که موجب افزایش دقت و کاهش خطرات کار میشود.
ویژگی اصلی این فرآیند روسازی آسفالت خودکار استفاده از سیستمهای کنترلی پیشرفته است که ماشینها را قادر میسازد بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی، آسفالت بریزند. ماشین آسفالتریز Strabag از سیستمهای ناوبری ماهوارهای جهانی (GNSS) و حسگرهای شناسایی اشیا استفاده میکند تا حرکت و پخش مواد با دقت انجام شود. این سیستم میتواند تمام بخشهای جاده را با حداقل انحراف پوشش دهد و اطمینان حاصل کند که ضخامت آسفالت یکنواخت و کیفیت نهایی بالا باشد. این قابلیت نه تنها کیفیت آسفالت را افزایش میدهد بلکه باعث افزایش ایمنی کارگران نیز میشود.
سیستمهای اتوماتیک به دلیل حذف خطاهای انسانی و بهبود یکنواختی لایههای آسفالت، باعث افزایش کیفیت و دوام بیشتر جادهها میشوند. همچنین، سیستم اتوماتیک امکان اجرای مداوم و بدون وقفه را فراهم میکند که زمان لازم برای پروژهها را کاهش و هزینهها را بهطور کلی کم میکند. کاهش نیاز به نیروی کار باعث میشود که نیروی انسانی بتواند روی وظایف مهمتر تمرکز کند و این مسئله پاسخگوی کمبود نیروی ماهر در صنعت ساختوساز است.
استفاده از سیستم ناوبری GPS نیز نقشی کلیدی در موفقیت این سیستم خودکار دارد. با استفاده از فناوری GNSS، ماشین روسازی آسفالت خودکار میتواند مسیر خود را بهطور دینامیک تنظیم کرده و دقت را حتی در محیطهای پیچیده حفظ کند. سیستم GPS با حسگرهای دیگر ارتباط برقرار کرده و به اجتناب از موانع کمک میکند تا مسیر دقیق حفظ شود. این فناوری نه تنها کیفیت کار نهایی را ارتقا میدهد بلکه امکان مانیتورینگ وضعیت آسفالت تازهریخته شده را نیز فراهم میکند.
همچنین، شرکتهای دیگری مانند کاترپیلار و هام در بخشهای ساختوساز و معدن بهطور مشابه به توسعه این فناوریها پرداختهاند. این سیستمهای خودکار نشان دادهاند که در زمینه ایمنی و کارایی عملیاتی ارزش بالایی دارند. بهعنوان مثال، در اروپا و آمریکا از کامیونهای ضربهگیر خودکار استفاده میشود که با کمک GPS در محلهای ساختوساز، بدون نیاز به راننده، از کارگران در برابر ترافیک محافظت میکنند. چنین فناوریهایی پتانسیل گستردهای برای بهبود ایمنی و کاهش خطرات عملیاتی در محلهای ساختوساز دارند.
در آینده، ممکن است شاهد روباتها و سیستمهای اتوماتیک پیشرفتهتری در ساختوساز جادهها باشیم. آزمایشات استرابگ بخشی از یک حرکت گستردهتر به سمت استفاده از تجهیزات خودکار است. این فناوریها نه تنها باعث صرفهجویی در هزینهها میشوند بلکه به بهبود ایمنی و پایداری زیستمحیطی نیز کمک میکنند، زیرا مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانهای را با بهینهسازی عملکرد ماشینها کاهش میدهند.
بهطور کلی، تلاشهای استرابگ در زمینه آسفالتریزی خودکار نقطه عطفی در صنعت ساختوساز به شمار میرود. با استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند GPS و روباتیک، استرابگ پیشرو در ایجاد فرآیندهای ساختوساز جادهای ایمنتر، کارآمدتر و با کیفیتتر است.